05 Wrz 2019, 18:24:45
[pap=pos]Wysoka Izbo,
Szanowny Panie Prezydencie,
Szanowny Panie Marszałku!
Szanowny Panie Prezydencie,
Szanowny Panie Marszałku!
Korzystając z przysługującego mi prawa inicjatywy ustawodawczej, pragnę przedstawić Parlamentowi projekt ustawy zmieniający Ustawę o Federacyjnych Siłach Zbrojnych:
Cytat:Ustawa o zmianie Ustawy o Federacyjnych Siłach ZbrojnychUzasadnienie
Art. 1.
W Ustawie o Federacyjnych Siłach Zbrojnych z dnia 3 grudnia 2018 r. (z póź. zm.) dokonuje się następujących zmian:
Art. 19. "Wielkość i rozmieszczenie wojska określa minister obrony narodowej, lub osoba z jego zadaniami, po konsultacji z dowódcą Federalnych Sił Zbrojnych." otrzymuje brzmienie:"Wielkość i rozmieszczenie wojska określa minister właściwy do spraw obrony narodowej, po konsultacji z dowódcą Federalnych Sił Zbrojnych oraz włodarzami prowincji na których terenie mają być rozlokowane wojska."
dodaje się ust. 2. o treści: "jeżeli Prezydent nie wyznaczy nikogo na stanowisko ministra właściwego do spraw obrony narodowej, to jego obowiązki do odwołania wykonuje dowódca Federalnych Sił Zbrojnych."Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie w terminie 31 dni od momentu jej uchwalenia.
Nie ukrywam, że pomysł iż takowe zmiany są w ww. ustawie konieczne wyrósł z kontekstu ostatnich wydarzeń jakie miały miejsce w Republice Zjednoczonych Prowincji. Upraszczając — lokalny rząd odmówił wpuszczenia oddziałów Federacyjnych Sił Zbrojnych na tereny objęte epidemią powołując się na art. 66. Konstytucji Federacji Nordackiej, gwarantujący prowincjom swobodę w prowadzeniu polityki wewnętrznej na swoim terytorium. Natomiast Naczelne Dowodctwo FSZ odwoływało się (jak się domyślam) do art. 19. ww. ustawy, dotyczący relokacji wojsk na terenie FN. Jako Poseł nie jestem osobą kompetentną do tego aby wydawać osąd w tym kto z nich ma rację — od tego jest Federacyjny Sąd Najwyższy. Niemniej jednak czuję się w obowiązku wprowadzić w Państwie mechanizmy, które umożliwią zapobieżenie tego typu konfliktom.
Pisząc niniejszy projekt ustawy, starałem się aby był on możliwe jak najmniej kontrowersyjny i stronniczy. Na mocy zaproponowanych zmian ani władze Prowincji, ani też władze wojskowe nie stracą na swoim prestiżu. Niniejsza poprawka nakazuje im jedynie współpracować ze sobą, umożliwia to Siłom Zbrojnym działania w obrębie całej Federacji bez większych kontrowersji, natomiast wlodarzom prowincji poznanie danych na temat jednostek FSZ na ich terenie i wpływ na politykę naczelnego dowództwa wojska wobec nich samych.
Inną kwestią rozwiązywaną przez niniejszy projekt w dodatku niemniej istotną aczkolwiek, z natury bardziej estetyczną jest zmiana z "ministra obrony narodowej" na "ministra właściwego do spraw obrony narodowej". W ten sposób unikniemy ewentualnych nieporozumień jeżeli Prezydent zadecyduje inaczej nazwać urząd ministra, któremu podlegać będą sprawy wojska. Warto jeszcze zauważyć, że dowódca sił zbrojnych formalnie przejmie obowiązki ministra wł. ds. obrony narodowej, w razie jego braku pomimo, że zaproponowana przeze mnie sukcesja jest poprostu logiczna, to jednak nie ma ona odzwierciedlenia w ustawie o FSZ.
W związku z faktem, iż życzę sobie aby zaproponowane przeze mnie zmiany były przez posłów i obserwatorów postrzegane za coś wykraczającego poza kontekst konfliktu między organami państwa, postanowiłem że vacatio legis w przypadku tej konkretnej ustawy będzie trwał aż 31 dni. Uważam, że w tym czasie uda się zażegnać (jeżeli pozwolą Państwo, że tak to nazwę) "Kryzys Zwierzogrodzki". Dodatkowo liczę na to, że tak długi przewidywany okres próżnowania ustawy umożliwi biorącym udział w debacie merytorycznie i bez zbędnych emocji ustosunkować się do zaproponowanych zmian.
Z poważaniem.
(-) Erik Otton von Hohenburg[/pap]
Marszałek Dworu
JKM Jerzego I Izaaka
JKM Jerzego I Izaaka