04 Lis 2024, 01:22:12
Natuurzondiih to prastara religia Szwecilandu, która po zakazie religijnych praktyk w 2011 roku powróciła w ludzkiej pamięci, zyskując nowe znaczenie. Ludność Szwecilandu, tęskniąc za duchowym zakorzenieniem, zaczęła ponownie oddawać cześć dawnym bogom, duchom, duszkom i skrzatom, które od wieków symbolizują nierozerwalną więź między światem ludzi, przyrodą, a niewidzialnymi siłami rządzącymi losem.
Bogowie:
Panteon Natuurzondiih tworzą potężne bóstwa, które władają nie tylko siłami natury, lecz także ludzkimi losami:
Fädmäl: bóg bogów i najwyższy król, który kontroluje losy całego świata. Mieszka w niebiosach i to od jego decyzji zależą najważniejsze wydarzenia w życiu ludzi i natury.
Go'ebia: bogini płodności, rodziny i domowego ogniska. Jest matką bogów, której z rzeki wypływa życie. Symbolizuje opiekuńczość i ciepło rodzinne.
Ónderweel: bóg zmarłych i podziemnego świata, brat Fädmäla. Sprawuje pieczę nad duszami zmarłych, a jego córka Shvarztinia, syrena jezior, pomaga mu sprowadzać zgubionych na drugą stronę.
Vandäria: bogini wdzięku, natury i kobiecości, córka Fädmäla i Go'ebii, która mieszka w lesie. Jest patronką piękna i subtelności, a także matką roślin i zwierząt.
Vinnvoort: bóg męskości i uwodzenia, syn Fädmäla i Vandärii, zamieszkujący kwieciste łąki. Uznawany za patrona miłości i uwodzenia, posiada moc przyciągania do siebie kobiet.
Knauuvaia: bogini zdrowia, córka Fädmäla i Go'ebii. Mieszka w skale, z której wypływa lecznicza woda, symbolizując uzdrawiającą moc przyrody.
Shvarztinia: syrena jeziora, córka Ónderweela i Go'ebii. Często przyczynia się do utopień, współpracując ze swym ojcem, władcą podziemi.
Vaartiid: bóg wojny i sprawiedliwości, syn Ónderweela i Go'ebii. Stoi na straży prawa i sprawiedliwości, mieszka na szczytach gór.
Duchy, Duszki i Skrzaty:
W świecie Natuurzondiih istnieją liczne duchy, duszki oraz skrzaty, które reprezentują różnorodne emocje, zjawiska oraz pomagają w codziennym życiu. Wierzy się, że obecność tych istot wpływa na ludzi, ich zdrowie, samopoczucie i działania:
1. Duchy – są to byty, na których zachowanie ludzie mogą wpływać:
Duchy dobre: Heerbata (duch zdrowia), Gloria (duch dobrych pomysłów) i Oppv (duch dobrych uczynków).
Duchy złe: Paav (duch chorób), Kaava (duch uzależnień) i Óót (duch złych uczynków).
2. Duszki – drobne byty, na których naturę i działania człowiek nie może wpłynąć. Oddziałują na ludzkie emocje i uczucia, dzieląc się na:
Duszki dobre: Naat (radość), Duum (duma), Amór (miłość) i Pitt (spokój).
Duszki złe: Luut (smutek), Jagl (tęsknota), Agl (nienawiść) i Humm (agresja).
3. Skrzaty – duchowe istoty pomagające ludziom w pracy:
Igelbródeer: skrzat leśny,
Wolfenbródeer: skrzat wiejski, opiekujący się wsią,
Stadtbródeer: skrzat miejski.
Źródło
Bogowie:
Panteon Natuurzondiih tworzą potężne bóstwa, które władają nie tylko siłami natury, lecz także ludzkimi losami:
Fädmäl: bóg bogów i najwyższy król, który kontroluje losy całego świata. Mieszka w niebiosach i to od jego decyzji zależą najważniejsze wydarzenia w życiu ludzi i natury.
Go'ebia: bogini płodności, rodziny i domowego ogniska. Jest matką bogów, której z rzeki wypływa życie. Symbolizuje opiekuńczość i ciepło rodzinne.
Ónderweel: bóg zmarłych i podziemnego świata, brat Fädmäla. Sprawuje pieczę nad duszami zmarłych, a jego córka Shvarztinia, syrena jezior, pomaga mu sprowadzać zgubionych na drugą stronę.
Vandäria: bogini wdzięku, natury i kobiecości, córka Fädmäla i Go'ebii, która mieszka w lesie. Jest patronką piękna i subtelności, a także matką roślin i zwierząt.
Vinnvoort: bóg męskości i uwodzenia, syn Fädmäla i Vandärii, zamieszkujący kwieciste łąki. Uznawany za patrona miłości i uwodzenia, posiada moc przyciągania do siebie kobiet.
Knauuvaia: bogini zdrowia, córka Fädmäla i Go'ebii. Mieszka w skale, z której wypływa lecznicza woda, symbolizując uzdrawiającą moc przyrody.
Shvarztinia: syrena jeziora, córka Ónderweela i Go'ebii. Często przyczynia się do utopień, współpracując ze swym ojcem, władcą podziemi.
Vaartiid: bóg wojny i sprawiedliwości, syn Ónderweela i Go'ebii. Stoi na straży prawa i sprawiedliwości, mieszka na szczytach gór.
Duchy, Duszki i Skrzaty:
W świecie Natuurzondiih istnieją liczne duchy, duszki oraz skrzaty, które reprezentują różnorodne emocje, zjawiska oraz pomagają w codziennym życiu. Wierzy się, że obecność tych istot wpływa na ludzi, ich zdrowie, samopoczucie i działania:
1. Duchy – są to byty, na których zachowanie ludzie mogą wpływać:
Duchy dobre: Heerbata (duch zdrowia), Gloria (duch dobrych pomysłów) i Oppv (duch dobrych uczynków).
Duchy złe: Paav (duch chorób), Kaava (duch uzależnień) i Óót (duch złych uczynków).
2. Duszki – drobne byty, na których naturę i działania człowiek nie może wpłynąć. Oddziałują na ludzkie emocje i uczucia, dzieląc się na:
Duszki dobre: Naat (radość), Duum (duma), Amór (miłość) i Pitt (spokój).
Duszki złe: Luut (smutek), Jagl (tęsknota), Agl (nienawiść) i Humm (agresja).
3. Skrzaty – duchowe istoty pomagające ludziom w pracy:
Igelbródeer: skrzat leśny,
Wolfenbródeer: skrzat wiejski, opiekujący się wsią,
Stadtbródeer: skrzat miejski.
Źródło
(-) JKM Dagobert III
Z bożej łaski Król Winkulijczyków, Volkiańczyków, Santyjczyków, Burgiów, Szelenów, Górnego i Dolnego Nebtawii, Goruzji, Rostonii, Raghall Szwecilandii, Wielki Książę Siedmiogrodzki, Cherski, Alemański i Batawski Ramandzki, Trzygrodzki, Opiekun Nowej Hirshbergii, Nowoweerlandzki, saraceński, arcyksiążę osaczeski, Wielki Mistrz Zakonu Szymonnitów etc.